Nekklachten

Wat zijn nekklachten?

Nekpijn komt erg vaak voor. De pijn kan allerlei oorzaken hebben. Spieren, botten, gewrichten, zenuwen kunnen allen een rol spelen. Ook emoties, stress en andere psychologische factoren hebben hun invloed. Meestal gaat de pijn snel weer over en is deze binnen een week verdwenen. Bij sommige mensen houden de klachten langer aan. Wanneer je nekpijn langer dan 12 weken duurt, wordt die door artsen chronisch genoemd. Maar dat wil niet zeggen dat het niet meer over kan gaan.

Ongeveer 65% van de mensen heeft wel eens last van nekpijn. Bij oudere mensen is slijtage hier vaak een oorzaak van. Bij jongeren speelt een overbelasting van spieren en pezen een belangrijke rol.

De meeste mensen met nekklachten hebben last van een zeurend, stijf gevoel in de nek. Deze pijn ontstaat vaak plots. Soms is er sprake van hoofdpijn.

In de volgende gevallen moet je altijd contact zoeken met een arts:

• Als de pijn ontstaan is na een ongeluk of een val
  • Als je koorts hebt
  • Als je nek zo stijf is dat je niet meer met je kin je borst kan aanraken
  • Als je flauw gevallen bent of je duizelig voelt, dubbel ziet of moeite hebt met praten
  • Als de nekpijn doortrekt naar je schouders of je armen
  • Als je ’s nachts wakker wordt van de pijn
  • Als je afgevallen bent
  • Als je klachten na 8 weken nog niet over zijn

Wat kan ik zelf doen bij nekklachten?

• Probeer in beweging te blijven. Bijvoorbeeld door elke dag een half uur te gaan wandelen.
  • Eventueel gebruik je een pijnstiller, paracetamol en Ibuprofen werken even goed. Paracetamol heeft echter minder bijwerkingen.
  • Zit je veel? Zorg dan voor een goede inrichting van je werkplek en maak tussendoor regelmatig een ommetje.
  • Soms ontstaan nekklachten door een verkeerde sporttechniek of verkeerd materiaal. Weet je niet zeker of die goed is? Overleg dan met je trainer of laat je materiaal nakijken door een expert.

Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen?

Door middel van fysiotherapie of manuele therapie kunnen we het herstel van nekklachten bevorderen. De behandeling zal in ieder geval bestaan uit een zorgvuldig intakegesprek en onderzoek waarbij zowel de nek als de schouders en de bovenrug zal worden bekeken. Op basis van het gesprek en de uitkomsten van het onderzoek zal er een behandelplan worden voorgelegd.