Heeft u het wel eens meegemaakt? Op een dag wordt u wakker en u kunt uw bed niet uitkomen omdat u niet meer kunt opstaan. Een lage rugpijn die zo hevig is, noemen we spit of acute lage rugklachten. Wie wel eens spit heeft gehad, weet hoe vervelend en pijnlijk dit is. Het belemmert je behoorlijk in je bewegingen. Het is alsof je lichaam op slot zit.

Wat is spit (lage rugpijn)?

Lage rugpijn oftewel spit is een vervelende pijn onder in de rug, die kan uitstralen richting bil of been. Spit wordt veroorzaakt door verkramping van de rugspieren. Je kunt het opeens krijgen door een verkeerde beweging of te snel overeind komen. Na een overbelasting kan het zich ook ’s nachts nestelen. Spit kan ook langzamer ontstaan. Wanneer je niet op je houding let, vaak lang moet zitten, zwaar lichamelijk werk beoefent of te veel stress hebt.

Hoe voorkom je spit (lage rugpijn)?

Spit kan regelmatig terugkomen, maar je kunt het voorkomen door gezond te leven. Sporten die goed zijn voor je rug zijn wandelen, fietsen en zwemmen. Zorg voor voldoende ontspanning. Let vooral ook op je houding in het algemeen. Rechte rug en schouders naar achteren. Wissel ook regelmatig van houding. Een gehele dag zitten of staan is zwaar voor een rug ‘voorkomen is beter dan genezen’.

Het goede nieuws is dat lage rugpijn zich goed laat behandelen. De klachten die acuut ontstaan, gaan meestal vanzelf weer over. In het beginstadium kan de huisarts de juiste medicatie verstrekken, waardoor de klachten fors verminderen. Is dit niet het geval, blijf er niet mee doorlopen, maak een afspraak! Wij onderzoeken de ernst en oorzaken van uw klacht en helpen u weer op de been.

Bekijk onze folder over Lage rugpijn (spit)