Reuma

Wat is reuma?

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 100 verschillende aandoeningen aan het bewegingsapparaat, die niet door een ongeval zijn ontstaan.

De meeste vormen van reuma veroorzaken pijn en stijfheid in gewrichten of spieren. Daardoor kunt u zich minder goed bewegen, wat beperkingen kan geven in het dagelijks leven. Ook kunt u moe of lusteloos worden van reuma. Klachten kunnen in de loop van de dag erger of juist minder erg worden.

Hoe verloopt de ziekte?

De meeste reumatische aandoeningen zijn chronisch. U kunt er dus niet van genezen. Zonder behandeling worden de klachten vaak erger. Met een goede behandeling kunnen uw klachten verminderen en kan de aandoening tot rust komen. Wel zullen goede en slechte periodes elkaar blijven afwisselen.

Waardoor wordt reuma veroorzaakt?

Het is niet bekend waardoor mensen reuma krijgen. Omgevingsfactoren zoals roken en overgewicht spelen waarschijnlijk een rol. Het lijkt er ook op dat reuma erfelijk is: mensen bij wie reuma in de familie voorkomt hebben meer kans om door de ziekte getroffen te worden. Heeft u eenmaal een bepaalde vorm van reuma, dan is de kans echter niet groter dat u ook een andere vorm van reuma krijgt.

Reuma kan in 3 categorieën worden ingedeeld:

• Ontstekingsreuma: vormen van reuma met als belangrijkste kenmerk ontstekingen aan de gewrichten, zoals: Reumatoïde Arthritis, Bechterew, sclerodermie en ziekte van Sogren zijn hier bekende voorbeelden van.
  • Arthrose: de meest voorkomende vorm van Reuma in Nederland, Hierbij worden de kraakbeenoppervlakken van de gewrichten aangetast.
  • Wekedelenreuma: vormen van reuma die zich kenmerken door klachten aan de weke delen van het bewegingsapparaat: de spieren, pezen en banden. Bijvoorbeeld fibromyalgie, tendinitis- en bursitisklachten.

Wat kan de fysiotherapeut voor u doen?

De behandeling door een fysiotherapeut richt zich op het opheffen of verminderen van de beperkingen in de dagelijkse activiteiten. Om dat mogelijk te maken hebben zij aandacht voor het soepel maken en houden van de gewrichten, het vergroten van de spierkracht en het verbeteren van de conditie. De behandeling heeft ook als doel, u te leren zo zelfstandig en verantwoord mogelijk te bewegen en is gericht op het laten toenemen van uw kennis van uw lichaam en het omgaan met de ziekte. Dit gebeurt bijna altijd met oefentherapie. Omdat het belangrijk is regelmatig te oefenen, zult u van de fysiotherapeut instructies krijgen over hoe en hoe vaak u oefeningen kunt doen. Ook kunt u bij de fysiotherapeut terecht voor advies over gezond en verantwoord bewegen, sporten en andere vormen van lichamelijke activiteit.