MS (Multiple Sclerose)

Wat is MS?

Multiple sclerose (MS) is een chronische aandoening van het centrale zenuwstelsel. Anders dan vaak gedacht wordt, is multiple sclerose dus geen spierziekte. Bij MS gaat het isolerende laagje rondom de zenuwbanen (de myelineschede) langzaam stuk. Daardoor kunnen de zenuwprikkels niet meer goed geleid worden door de zenuwbanen. De gevolgen van MS zijn zeer ernstig. Zo resulteert het in verlammingsverschijnselen. De oorzaak van MS is nog onduidelijk, maar een auto-immuunziekte lijkt het meest waarschijnlijk.

MS openbaart zich bij volwassenen meestal tussen het 20e en 40e levensjaar, in ieder geval tussen 10 en 50 jaar oud. In gebieden met een gematigd klimaat (zoals Nederland) behoort multiple sclerose tot de meest voorkomende chronische zenuwziekten. In Nederland zijn er ongeveer 17.000 mensen met de ziekte (1 op de 1000). De oorzaken van MS zijn onbekend. De ziekte MS is vooralsnog niet te genezen.

Oorzaak van multiple sclerose

Wat de exacte oorzaak van MS is, is onbekend. Wel is duidelijk dat bij multiple sclerose de beschermende 'hulzen' (de myelineschede, een soort isolerende laag) rond de zenuwen chronisch ontstoken zijn. Dit komt mogelijk doordat multiple sclerose een auto-immuunziekte is. In de eerste fase van de ziekte vallen de afweercellen namelijk de myelineschede aan. Deze myelineschede verdwijnt hierdoor geleidelijk en de zenuwen worden met littekenweefsel (sclerotische plaques) bedekt. Dan ontstaan harde plekken (multiple betekent meerdere, sclerose betekent hard) waardoor de zenuwfunctie achteruitgaat. Signalen die normaal door het centraal zenuwstelsel vervoerd worden, komen niet meer goed door. De tweede fase van de ziekte gaat in en je krijgt last van verlammingsverschijnselen. MS treedt op in verschillende plaatsen in de hersenen en in het ruggenmerg.

MS ontstaat waarschijnlijk door een samenspel van genetische- en omgevingsfactoren. MS is niet erfelijk, maar je hebt wel een hogere kans op de ziekte als een familielid deze heeft. Sommige genen lijken namelijk een verhoogde gevoeligheid voor MS te veroorzaken. Daarnaast denken sommige wetenschappers dat het ontstaan van MS te maken heeft met een late reactie op een virusinfectie.

Wat kan de fysiotherapeut voor u doen?

Een fysiotherapeut kan u helpen regelmatig en op de juiste manier te blijven bewegen, ondanks uw klachten. Door de behandeling zult u zich fitter en gezonder voelen en ook het verlies van de spierfuncties gaat minder snel achteruit. De behandeling bestaat meestal uit voorlichting en oefentherapie. Als u (tijdelijk of voortdurend) gebonden bent aan een rolstoel of het bed, kunnen andere behandelingen helpen klachten te beperken.

Al eerder hebt u gelezen dat dagelijkse beweging belangrijk is voor een goede gezondheid. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor mensen met MS. Als u regelmatig beweegt, gaat uw lichamelijke én geestelijke gezondheid er op vooruit. Beweging kan het verloop van MS niet tegenhouden, maar kan soms wel de gevolgen van MS beperken. Mensen die regelmatig bewegen, voelen zich over het algemeen beter dan mensen die dat niet doen.