Achillespeesklachten

De achillespees is een kwetsbare plek. Vooral bij sporters is er een kans op een blessure: een scheur in de pees of een ontsteking. De achillespees is de grootste pees van het menselijk lichaam. De pees verbindt de kuitspieren met het hielbeen.

Oorzaken van een ontsteking van de achillespees

Een ontsteking van de achillespees kan op veel manieren ontstaan. Mogelijke oorzaken zijn:

• te snel de trainingsomvang en/of snelheid opvoeren
  • traplopen of een heuvel oprennen tijdens een training
  • te snel weer starten nadat u net gestopt bent met hardlopen
  • een plotselinge samentrekking van de kuitspieren, bijvoorbeeld tijdens een laatste, snelle sprint
  • overbelasting als gevolg van te stijve kuitspieren

Symptomen

Als er sprake is van een achillespeesontsteking, kunt u last hebben van de volgende klachten:

• Milde of heftige, pijn in de pees, tijdens of een paar uur na inspanning
  • Stijfheid die minder wordt wanneer de pees is opgewarmd
  • Hielpijn
  • Zwelling rondom de pees

Wat kun je zelf doen?

Het gebruik van een hakje in je schoen geeft vaak verlichting. Eventueel wordt het gebruik van pijnstillers aangeraden, doe dit in overleg met je huisarts.

In het eerst stadium is het belangrijk dat de achillespees en kuitspieren soepel kunnen bewegen. Hiervoor kunnen rekoefeningen of massage worden ingezet. Al in het beginstadium van de revalidatie zal je starten met oefenen. Door training van je kuitspieren zorg je er  namelijk voor dat ook de achillespees sterker wordt. Onze fysiotherapeuten weten precies welke oefeningen je beter wel of niet kan uitvoeren en zij helpen je om eventuele sporten weer op te pakken.